Se seneste drifts status på IMS Modtageren her
Nedenstående artikel er til information om hvilke funktioner der bliver tilgængelige ved at have opsat et modtager system på NgDP administrationsportalen, samt forklaring på forskellige opsætninger og konsekvenser.
Digital post med eller uden et Modtagersystem
Med overgangen fra e-Boks til det nye NgDP er der sket en række ændringer i måden digital post håndteres på når I skal modtage det. Der opereres kun med to typer organisationer: 1) Offentlig afsender og 2) Almindelig virksomhed. Hvis du ikke er offentlig afsender, er du dermed en virksomhed, og kan ikke sende digital post til borgere og virksomheder.
Nedenstående oversigt viser forskellen mellem opsætningen af IMS DigitalPost modtager systemet og fravalget af denne løsning inde på NgDP Administrationsportalen. OBS: Hvis der fravælges at benytte et modtagersystem, kan der ikke afsendes digital post til borgere og virksomheder.
A |
Offentlig myndighedspost er det digitalpost der afsendes af offentlige myndigheder. Det vil sige den digitalpost der tidligere er blevet modtaget inde på virk.dk |
B |
Besvarelser gør det muligt for slutbrugeren at sende en direkte besvarelse tilbage til institutionen via deres digitalpost visningsklient. Besvarelsen vil så komme direkte tilbage til institutionens modtagersystem. |
C |
Uopfordret post gør det muligt for slutbrugere at fremsøge institutionens navn inde fra borger.dk, mit.dk eller e-Boks. Herfra er det muligt for slutbrugeren at sende uopfordret digitalpost direkte til institutionens modtager system. |
D |
Fra efteråret 2022 vil det være muligt at sende og modtage signerbar post via IMS DigitalPost systemet. Det kræver at man både har opsat et afsender- og modtagersystem inde på NgDP administrationsportalen. |
Flere visningsklienter
Der er nu 3 visningsklienter
- Virk.dk
- e-Boks
- mit.dk
De 3 klienter er adskilte og efter lanceringen af NgDP er der ikke længere en direkte kobling mellem e-Boks og virk.dk.
Det er i dag muligt for private virksomheder at sende digital post fra og til e-Boks og mit.dk visningsklienterne. Digital post sendt af private virksomheder fra e-Boks kan kun fremsøges i e-Boks postkassen, og digital post sendt fra mit.dk kan kun fremsøges i mit.dk postkassen.
Afsendelse af digital post
- Hvis man var offentlig afsender i e-Boks før d. 21. marts, så er man det også nu. Hvis man ikke var, så skal man godkendes af digitaliseringsstyrelsen efter den proces, linket henviser til: https://digst.dk/it-loesninger/digital-post/anvendelse/tilslutning-til-digital-post/
- Hvis man ikke er offentlig afsender kan ens afsendersystem alene anvendes til at skrive til myndigheder. Det vil sige, at man ikke kan skrive til borgere og andre virksomheder, hvis man ikke er offentlig afsender. Dvs. at for alle Visma IMS' kunder, der har behov for at sende digital post til CPR og CVR nr. er det derfor nødvendigt for dem at være registreret som Offentlig afsender.
Modtagelse af digitalpost
- Alle organisationer kan vælge at have et modtagersystem, men for offentlige afsendere er det et lovkrav
- Man kan kun modtage post i virk.dk postkassen hvis man IKKE er registreret som offentlig afsender. Det betyder at Visma IMS' kunder, som har behov for at sende digital post til CPR- og CVR nr., ikke kan benytte virk.dk postkassen
- Alle som udelukkende har opsat et afsender system, vil i løbet af 2022 blive kontaktet af DIGST, som kræver at man som offentlig afsender opsætter et modtagersystem
Offentlig afsender
- Som offentlig afsender er det muligt at sende digital post til virksomheder og privat personer
- Virksomheder der ikke er registreret som offentlig afsender, kan kun sende post til myndigheder
- Det er i strid med lovgivningen at være registreret som offentlig afsender, hvis man IKKE har et aktivt modtager system. DIGST vil i løbet af 2022 rette henvendelse til de institutioner, der er registreret som offentlig afsender, men endnu ikke har aktiveret et modtagersystem og kræve at de aktiverer et primært modtagersystem
Når modtager systemet ikke er tilsluttet eller lukkes ned pga. fejl
- Når modtager systemet ikke er tilsluttet eller lukkes ned pga. fejl, så vil den offentlige afsender fremadrettet stadig kunne sende digital post som de plejer og modtage myndighedspost i deres virk.dk postkasse, MEN jf. lovgivningen, så er det en nødløsning der kan anvendes indtil man har genetableret sit modtagersystem.
- Man bliver ikke fjernet automatisk som offentlig afsender eller mister muligheden for at sende digital post til CPR og CVR nr. Det vil bero på en konkret vurdering fra Digitaliseringsstyrelsen, hvis nogens rettigheder som offentlig afsender skal fjernes.
Se seneste drifts status på IMS Modtageren her
Kommentarer
0 kommentarer
Log ind for at kommentere.